Veel gestelde vragen:
Wanneer ga ik naar een coach?
Een veel gestelde vraag en lastig te beantwoorden. Vaak is er niet één echt aanwijsbare reden. Het gaat de ene keer wat beter dan de andere keer en vaak komt het uiteindelijk gewoon weer goed. Maar als de problemen zich opstapelen, je letterlijk door de bomen het bos niet meer ziet, wanneer er chaos ontstaat en niets meer lijkt te lukken is het verstandig om een coach te zoeken. Om het geheel eens op een rij te zetten, afstand te nemen en te resetten. Gevoelsmatig hoef je nog niet naar een psycholoog maar heb je behoefte aan laagdrempelige ondersteuning.
Hoe lang duurt een traject?
Dat hangt van de vraag en de behoefte af. Soms is één of drie keer al voldoende om verder te kunnen, soms een keer of 10. Mensen in die mijn praktijk bezoeken vinden het ook prettig om 1 keer per maand of 6 weken te komen om alles even te bespreken.
Ook is het mogelijk via mail of telefonisch contact te hebben.
Alles gaat in overleg. Samen kijken we waar de behoefte en mogelijkheden liggen.
Kan ik de kosten declareren bij mijn zorgverzekering?
Nee, helaas kan dat bij mijn praktijk nog niet.
Kan ik ook telefonisch of via Skype gecoacht worden?
Jazeker, dat kan ook. Dat spreken we dan samen af. Bij voorkeur is wel het eerste kennismakinggesprek op mijn praktijk. Zodat we kunnen kijken of het klikt en wat de verwachtingen zijn. Samen maken we een plan hoe de begeleiding het beste in jouw leven past en wat jou behoeften zijn. Natuurlijk kan het plan op elk gewenst moment worden gewijzigd en aangepast.
Waarom moet ik bij jou zijn?
Coachen is persoonlijk. Er zijn veel deskundigen die de juiste hulp kunnen bieden. De basis is echter vertrouwen. Daarom is mijn eerste kennismakingsgesprek ook vrijblijvend en kosteloos. Op deze manier kunnen we elkaar even leren kennen en ervaren of ik de juiste persoon ben die u zoekt.
Natuurlijk is het altijd mogelijk te stoppen om wat voor reden dan ook.
Wat is het verschil tussen Coaching en Counselling?
Coaching is een vorm van persoonlijke begeleiding op basis van een gelijkwaardige één-op-één-relatie. De cliënt leert, de coach ondersteunt en begeleidt dit leerproces. Binnen het coaching traject worden de doelen vooraf bepaald. Doel van de coaching is het vergroten van de persoonlijke effectiviteit van de cliënt.
Counselling is een laagdrempelige vorm van hulpverlening. Het doel van Counselling is het helpen van mensen bij het oplossen of hanteren van problemen, het vinden van antwoorden op vragen het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Counselling is resultaatgericht en pragmatisch van aard.
Coaching en Counselling gaan vaak in elkaar over. Het ligt niet zwart-wit. Het is afhankelijk van de vraag en het proces.
coaching kan effectief zijn als u bijvoorbeeld:
- balans wilt hebben tussen privé en werk
- balans wilt hebben tussen verstand en gevoel
- het leven weer op de rit wilt krijgen
Lees meer